Palasin Espanjaan torstaina oltuani lähes neljä kuukautta Suomessa kesän vietossa. Vauhdikkaasta kesästä jäi paljon hyviä muistoja. Elokuun lopussa olin mieheni kanssa Saariston Rengastien yli 200 kilometrin pyöräretkellä neljän päivän ajan. Tämä oli minulle jo kolmas kerta. Kerran vuosia sitten tein reissun yksin ja muutama vuosi sitten yhdessä mieheni kanssa. Joka kerta se on upea kokemus! Saariston luonto ja rauha ovat jotain ainutlaatuista. Uusilla pyörillä sivulaukkuineen oli kevyt pyöräillä ja sääkin suosi meitä, eikä sadevaatteita tarvittu. Meillä ei ollut mukana telttaa, eikä makuupusseja, vaan yövyimme saariston kodikkaissa aamiaismajoituksissa. Kesän aikana poljimme uusilla pyörillämme lähes 900 kilometriä, joten ne tuli hyvin sisäänajettua!

Mieheni espanjalaisesta perheestä ei ole 12 yhdessäolovuotemme aikana koskaan vieraillut kukaan luonamme Suomessa. Nyt mieheni vanhempi poika tuli viikon vierailulle mökille. Poika ihastui saunaan ja miehet saunoivat ahkerasti. He laittoivat verkon mereen ja saivat kertarysäyksellä 24 ahventa, jotka paistettiin ruoaksi! Poika sai nostaa omasta maasta perunoita ja poimia mustikoita. Savustettua lohta syötiin useampana päivänä, koska se osoittautui herkkuruoaksi. Suomen ruisleipävalikoima hämmästytti runsaudellaan. Näimme peuroja ja hirvenkin. Kävimme myös parina päivänä tutustumassa Turkuun ja taiteilijapoika ihastui kaupunkiin ja sen museoihin. Vierailu oli siis onnistunut, mutta minulle "matkanjärjestäjänä" aika rankkaa puuhaa.

Miesten palattua Espanjaan jäin vielä mökille, koska sinne piti asentaa uuden jätevesilain edellyttämät harmaavesisuodattimet. Sinne tuotiin kuorma-autolastillinen soraa, kaivuri kaivoi montut ja suodattimet asennettiin neljän työläisen voimin. Homma saatiin tuttujen tekijöiden voimin onneksi parissa päivässä valmiiksi ja pääsin laittamaan mökin talviteloille. Tykkään puuhastella mökillä, mutta monessa asiassa tunnen itseni avuttomaksi ja kadun, kun en aikanaan Isäni eläessä opetellut kaikkea, kun opettaja olisi ollut paikalla. Äitini onneksi osaa neuvoa monta asiaa. Harmi, ettei täällä Espanjassa ole tarjolla naisille mitään nikkaripiiriä, jonne voisin talven aikana mennä opettelemaan puuttuvia taitoja.

Palattuani Espanjaan olemme jo ehtineet täälläkin pyöräilemään, sillä täällä vuoristossa pyöräilykelit jatkuvat vielä jonkin aikaa. Oli ihanaa päästä eilen taas ohjatulle joogatunnille kesän yksinäisen joogaamisen jälkeen. Sosiaalinen elämä alkoi myös heti vilkkaana ja eilen söimme lounasta anopin luona ja illalla juhlimme ystävän 60-vuotispäiviä. Lähestyvä lokakuu tuo tullessaan taas lääkärikontrollit. Minulla on edessä densiometria eli luuntiheydenmittaustutkimus, verikokeet, reumalääkärin ja onkologin vastaanotot.