Olen nyt virallisesti fuengirolalainen, kun sain muuttoilmoitukset tehtyä sekä täällä kaupungintalolla että netin kautta Suomen väestörekisteriin. Tämä oli taas tyypillinen esimerkki byrokratian eroista. Täällä minun piti varata netistä aika etukäteen kaupungintalon rekisteriin, jossa muuttoilmoituksen voi tehdä. Jonoa oli noin kuukausi eli varasin ajan joskus elokuun lopussa ja sain ajan 24.9. Minulla piti olla mukana alkuperäinen passi, espanjalainen henkilötunnustodistus eli NIE-numero, vuokrasopimus, lupapaperi asunnon omistajalta, että saan muuttaa hänen omistamaansa asuntoon sekä kuitti viime kuukauden maksetusta vuokrasta ja kaikista näistä kopiot. Minun piti esittää kaikki nämä paperit henkilökohtaisesti saadakseni muuttoilmoituksen tehtyä. Sen jälkeen tein kotona vastaavan Suomeen ja se kesti netin kautta ehkä viisi minuuttia...

Sosiaalikuraattorin työ on mielekästä, eikä ole kahta samanlaista päivää. Työtä on kuitenkin rajattomasti ja kohtaamieni ihmisten elämäntilanteet ovat erittäin rankkoja. Teen jatkuvasti yhteistyötä paikallisten sosiaaliviranomaisten, terveydenhoitohenkilökunnan ja poliisin kanssa. Päivittäin teen töitä vähintään kahdella kielellä. Tiedostan heti alussa, miten tärkeää on pitää huolta jaksamisesta. Olen luonteeltani perfektionisti, mutta ikä ja sairastettu rintasyopä ovat opettaneet, että ellen itse voi hyvin, minusta ei ole hyötyä kenellekään. Pidän huolta perusasiosta. Syön hyvin enimmäkseen kotona tehtyä kasvisruokaa. Nukun riittävästi ja lepään piikkimatolla lähes joka päivä myös työpäivän jälkeen. Kolmena päivänä viikossa joogaan ja vapaapäivinä viikonloppusin käyn pyöräilemässä tai sauvakävelemässä säästä riipuen. Käytännössä kaikki työmatkat kuljen kävellen. Saan tukea työhöni esimieheltäni, seurakunnan työtovereilta ja minulle ollaan myös etsimässä työnohjaajaa.

Sunnuntaisin käyn Aurinkorannikon seurakunnan jumalanpalveluksessa. Se ei ole minulle työtehtävä, vaan käyn siellä itseni tähden. Saan itselleni sieltä hengellistä ravintoa ja voimia viikkoon ja autan samalla palveutehtävissä eli toteutan diakonissan kutsumustani. Kaipasin sitä Madridissa, kun jumalanpalvelus oli vain pari kertaa vuodessa. Nyt minulla on jo nettiyhteys kotona ja sekä suomalainen että espanjalainen työnumero ja Facebook-sivu: aurinkorannikonmerimieskirkko.fi Siellä voit vierailla, vaikka sinulla ei itsellä Facebook-tiliä olisikaan. Olen mieheni kanssa laittanut hiljalleen kotia kuntoon. Syksyn tullen jää varmaan aikaa lukuharrastuksellenikin. Kävin myös optikolla näöntarkastuksessa, kun nyt teen paljon tietokoneella töitä. Kaikki on onneksi kunnossa, eikä ole tarvetta uusille silmälaseille.