Kohta tulee jo kaksi vuotta siitä, kun muutin Madridista Fuengirolaan keskellä koronapandemiaa saatuani täältä töitä. On ollut tiivis rupeama. Töitä on luvassa ainakin vielä vuodeksi. Jatkorahoitusta työlle ollaan hakemassa, mutta se selviää vasta joulun alla. Työparin saaminen tämän vuoden alussa on paitsi helpottanut myös monipuolistanut työtä. Tämä työ on monella tavalla yllättänyt minut. Peliin saa laittaa kaiken osaamisensa ja elämänkokemuksensa. Esimerkiksi tiedotusvälineiden kiinnostus, haastattelujen antaminen ja kolumnien kirjoitus ovat olleet osa yllätystä. Tämän vuoksi tämä blogikin on jäänyt huonolle hoidolle.

Fuengirola ja "suomikupla" ovat myös yllättäneet. Valitsin heti alussa linjan, että olen täällä töissä ja lomani vietän muualla. Olen tyytyväinen valintaani ja aion jatkaa samalla linjalla. Tietynlainen puolueettomuus ja ulkopuolisuus auttavat minua jaksamaan täällä. Olen tässä yli 80000 asukkaan tiiviisti rakennetussa turistikaupungissa asuessani todennut, että olen pohjimmiltani pikkukaupungin tyttö. Meri on ihana, mutta kaipaan luontoa ympärilleni. Madridissahan asuin vuorilla keskellä luontoa. Hyvä puoli on se, etten tarvitse autoa, vaan joka paikkaan voi kävellä tai käyttää hyvin toimivaa julkistaa liikennettä. Viime viikkojen helleaallon aikana olen taas todennut, miten kostea kuumuus ottaa ihan eri lailla voimille kuin esimerkiksi 20 vuotta sittenTansaniassa asuessani. Silloin olin nuori, eikä minulla ollut rintasyövän jälkeistä hormoniestolääkitystä kuumine aaltoineen. 

Huhtikuun pääsiäisloma Suomessa oli ihana. Sen jälkeen minulla on ollut sekä suomalaisia että espanjalaisia vieraita. Kävin myös mieheni kanssa Sevillassa ystävien häissä. Edessäni on vielä neljän viikon työrupeama ennen yhteistä kesälomaa Suomessa. Loma ja irtiotto täältä tekee hyvää. Olemme jo nyt yhdessä päättäneet, että erakoidumme loman ajaksi mökille. Tämä työn sosiaalisuuden määrä koettelee jaksamistani. Syksyllä on tulossa lisää vieraita ja myös ympäri Eurooppaa työskentelevät kollegamme tulevat tänne koulutuspäiville. Toivotan kaikille rauhallista juhannusta ja rentouttavaa kesää!