Lähdin aamulla puolisoni kanssa autolla kohti sairaalaa. Jouduimme täällä tyypilliseen liikenneruuhkaan. Sairaalan luo päästyämme totesimme, että pysäköintihalli oli täynnä. Jäin pois autosta ja puolisoni lähti etsimään parkkipaikkaa. Lääkäri oli reilut 20 minuuttia myöhässä, mutta puolisoni ei ollut vielä tullut, koska parkkipaikan löytäminen täällä on kuin lottovoitto. Ilmoitin puolisolleni, missä olen. Anestesialääkärin ensimmäinen kysymys oli, että miksi olen tullut eli mitä minulta leikataan. Kerroin saaneeni viime viikolla rintasyöpädiagnoosin, mutta en ole vielä edes tavannut kirurgia. Hän kyseli pituuden, painon, pulssin, lääkitykseni ja suun kunnon. Kommentoin itse alhaista verenpainettani. Lääkäri kysyi, tiesinkö, että minulla on sydämen oikean puolen haarakatkos (RBBB). Kerroin, että vuosia sitten yhden sydänfilmin oton yhteydessä mainittiin minulla olevan jotain, millä ei kuulemma ole merkitystä. Kerroin, ettei haarakatkos ole paljon haitannut, koska juoksin reilu neljä kuukautta sitten maratonin. Lopuksi minun piti antaa sähköinen allekirjoitus. Lääkäri kysyi, haluanko käynnistä paperin ja vastasin myöntävästi. Vastaanoton ulkopuolelta löysin ihmettelevän puolisoni, joka sanoi, että lääkärin sihteeri oli väittänyt, ettei heillä ole minun nimistäni potilasta!? Autossa, kun luin saamaani paperia, huomasin allekirjoittaneeni leikkausluvan, jonka mukaan minulle oli selitetty, mitä minulle tullaan tekemään, toimenpiteen riskit, jälkiseuraukset ja komplikaatiot. No mitään edellämainituista ei siis selitetty. Olisi kiva tietää, onko tämä yleinen käytäntö myös Suomessa, että potilaat vaan allekirjoittavat tietämättä, mitä allekirjoittavat. Huomautan, että anestesialääkäri ei tiennyt minun olevan hoitaja, joten hän ei voinut olettaa minun tietävän, mitä paperissa lukee. Korostin vielä lääkärille, ettei minua ole koskaan nukutettu.

Paluumatkalla poliisi pysäytti meidät ja puhallutti puolisoni. Nollaa näytti, mutta minua huvitti, kun juuri eilen kommentoin, ettei täällä juuri puhalluteta ketään. Kävin kympin juoksulenkillä tuulettamassa ajatuksiani. Puolisoni on valitellut hammassärkyä ja hän palasi juuri hammaslääkäriltä. Häneltä oli poistettu koko hammas! Nyt minulla on siis potilas täällä kotona hoidettavana.