Olin eilen onkologin vastaanotolla kuulemassa kolmivuotiskontrollin tuloksia. Rinnan magneettikuva on puhdas, mutta viime viikolla otetuista  verikokeista löytyi anemia. Hemoglobiini on 105. Ilmankos minua väsyttää ja juostessa pulssi nousee.  Veren valkosoluarvohan näyttää jääneen pysyvästi alle normaalin sytostaattihoidon jäljiltä. Nyt kun myös veren punasoluarvo on noin matala pitää tehdä lisätutkimuksia, mikä anemian aiheuttaa. Onkologi teki minulle lähetteen hematologian eli veritautien erikoislääkärin vastaanotolle. Onkologi haluaa tavata minut kolmen kuukauden päästä eli 9.7. ja sitä ennen käyn hormonimääritysverikokeissa. Nyt kun Zoladex-implantti jätettiin pois voivat kuukautiset palata ja hormoniarvot pompata jälleen ylös. Jos niin käy lääkitystäni on taas vaihdettava. Tämä odottamaton kontrollikäynti aiheuttaa sen, etten pääse Suomeen kesälomalle ainakaan vielä kesäkuussa kuten olin toivonut. Harmittaa!

Onkologin jälkeen olin eilen myös gynekologin vastaanotolla. Hän otti Papa-kokeen, jonka tulokset tulevat kuukauden päästä. Ultraäänitutkimuksessa kohtu ja munasarjat näyttäisivät olevan kunnossa. Hormonitoiminnastani ja lääkityksestä riippuen seuraava käynti on puolen vuoden tai vuoden päästä.

Pääsin jo heti tänään hematologin vastaanotolle. Hän tutki imusolmukkeeni, haastetteli minua perusteellisesti sekä tutki kuluneiden vuosien verikoetuloksiani. Minulla ei ole koskaan ennen elämässäni ollut anemiaa ja syön todella hyvin. Hän määräsi minulle valtavan määrän verikokeita, joiden tuloksia menen hakemaan 24.4. Jos näistä verikokeista ei löydy syytä anemiaan, seuraava tutkimus on luuydinpunktio. Sytostaattihoito on saattanut vahingoittaa luuytimen verisolutuotantoa.

Tänään hematologin vastaanoton jälkeen poikkesin yksityisessä laboratoriossa, jossa käyn verikokeissa, kysymässä tulevista erikoisverikokeista. Sen jälkeen soitin vakuutusyhtiööni ja minun piti lähettää lääkärinlausunto ja verikoelähete sähköspostilla ja he toivottavasti antavat luvan edessä oleville tutkimuksille. Huomenna menen omalääkärin vastaanotolle viemään onkologin lausuntoa reseptejä varten. Perjantaina menen laboratorioon, koska verikoetulosten valmistuminen kestää viikon. 

Tästä syöpäpotilaana olosta tuli taas kokopäivätyö. Mieheni ja minä olemme suunnitelleet menevämme toukokuussa 10 päiväksi lomalle rannikolle juhlimaan molempien synttäreitä ja pyöräilemään. Toivon hartaasti, ettemme joudu perumaan tätä suunnitelmaa.