Olin eilen toivottavasti tämän vuoden viimeisellä lääkärikäynnillä infektiotautilääkärin vastaanotolla laittamassa pisteen tuberkuloosihoidolle. Lopetin antibiootit jo elokuun lopussa, mutta lääkärivaihdoksen vuoksi siirtynyt vastaanottoaika oli lopulta vasta eilen. Potilaspapereihini merkittiin nyt, että olen saanut kuuden kuukauden antibioottihoidon. Lääkärin mukaan tuberkuloosikoe saattaa olla positiivinen loppuelämäni, jos sellainen vielä jossain tilanteessa otetaan, koska elimistö muistaa taudin. Jos minulle vielä joskus joudutaan antamaan sytostaattihoitoa saatan tarvita uudelleen myös tuberkuloosihoitoa, koska tauti on kytköksissä elimistön vastustuskykyyn. Nämä tiedot olivat minulle uusia ja tietysti tärkeitä varsinkin jos esimerkiksi joskus palaan Suomeen, jossa ei näy tietoja sairaus- ja hoitohistoriastani. Tärkeintä on siis, että olen saanut hoidon. Peruutin ajan onkopsykologille, koska tulin siihen tulokseen, etten halua tuhlata aikaani psykologin kanssa, joka ei kuuntele minua. Jos kirjoittaminen ja urheilu eivät purkuteikseni riitä, otan yhteyttä suomalaiseen asiantuntijaan. Tällä hetkellä olo on helpottunut, kun seuraava lääkärikäynti on vasta maaliskuun alussa!

Uuden kodin etsintä jatkuu. Olemme käyneet asuntonäytöissä, mutta ainakaan vielä emme ole löytäneet mieleistämme kotia. Tarkkana saa olla, koska juuri tänään juttelin yhden meitä kiinnostaneen talon nykyisen vuokralaisen kanssa ja hän kertoi purkavansa vuokrasopimuksen talon kosteusongelmien vuoksi. No tämähän on tuttua myös Suomessa. Viime viikonloppuna saimme jälleen suomalaisia ystäviä vieraaksemme. He olivat tämän vuoden viimeiset. Vähitellen voin alkaa suunnata ajatukseni jouluvalmisteluihin. Tänä vuonna aion poikkeuksellisesti viettää joulua kotona Espanjassa. Ystävät lähettivät jo partiolaisten adventtikalenterin joulunodotukseen. Jouluposti Suomeen on suunnitteilla. Olen aina mahdollisuuksien mukaan täällä mukana suomalaisen seurakunnan adventtimyyjäisten ja Kauneimpien Joululaulujen järjestelyissä. Espanjan perheeni saa joka vuosi joulupöytään tekemääni joululimppua ja pipareita. Tänä vuonna, kun vietän joulun täällä ja viimeistä kertaa tässä kodissa panostan varmaan enemmän myös koristeluun ja jouluruokiin. Ainakaan ilman riisipuuroa minulle ei tule joulua. Sitä keitin aikanaan jopa Tansaniassa joulua viettäessäni.