Olin tänään gynekologin vastaanotolla ja sain siellä vihdoin tiedon, ettei minulta löytynyt rintasyöpägeeniä! Minulla on vaan ollut huono tuuri sairastua kuten monella muullakin kanssasisarella. Olen iloinen myös äitini ja sisareni puolesta. Minulle tehtiin ultraääni ja kohdun limakalvoon ei onneksi ole tullut muutoksia Tamoksifeeni-lääkityksen vuoksi. Seuraava gynekologikontrolli on noin vuosi diagnoosista eli huhtikuussa ja silloin otetaan myös mammografia ja ultraääni. Onkologi minulla on jo helmikuussa. Nyt kun rintasyöpägeeniä ei löytynyt, minulta ei tulla poistamaan kohtua eikä munasarjoja ainakaan toistaiseksi. Terveen rinnan kohtalon saan päättää itse. Mahdollisuus, että saisin rintasyövän myös toiseen rintaan on kuulemma vain vähän suurempi kuin kenellä tahansa naisella. Rinta voidaan kuitenkin halutessani poistaa tammikuun leikkauksessa, mutta todennäköisesti vakuutus ei sitä korvaa, koska syöpä ei ole geneettinen. Aion nyt viettää joululoman Suomessa ja antaa asian hautua. Tammikuussa palattuani voin varata ajat minut toukokuussa leikanneelle kirurgille ja plastikkakirurgille konsultaatioihin ja selvittää sen jälkeen vakuutusta tai maksettavaa hintaa. Vielä en ole päättänyt, mitä aion tehdä.

Nyt kohtasin yhden aika ison eron Suomen ja Espanjan hoitokäytännöissä. Suomessa Tamoksifeeni-lääkitys laitetaan tauolle hyvissä ajoin jopa kuukautta ennen leikkausta veritulppariskin takia ja täällä Espanjassa luotetaan tukisukkien ja hepariinin voimaan, eikä Tamoksifeeniä laiteta tauolle. No olen Espanjassa hoidettavana, joten maassa maan tavalla. Olen vaan tullut vähän vainoharhaiseksi puolisoni saatua kesällä veritulpan leikkauksen jälkeen. 

Juttelin tänä aamuna yhden samassa kylässä asuvan kohtalotoverin kanssa, joka on ammatiltaan lääkäri. Hän on poistattanut molemmat rinnat ja syönyt nyt vuoden Tamoksifeeniä. Sain monta vastausta minua askarruttaviin kysymyksiin. Hän harrastaa myös juoksemista ja oli rohkaisevaa kuulla, että silikonit eivät juoksemista haittaa! Eilen leivoin Espanjan suvulle joululimppuja ja huomenna on pipareiden vuoro. Sitten onkin jo aika valmistautua joululomaan Suomessa!