Olin 6.9. plastikkakirurgin vastaanotolla ja tammikuisen leikkauksen arpi on parantunut hyvin. Lääkäri haluaa tavata minut vielä kerran puolen vuoden päästä eli ensi keväänä. 8.9. olin onkologin vastaanotolla. Hän tutki arven, rinnan, imusolmukkeet ja kuunteli keuhkot sekä määräsi minut verikokeisiin. Normaalin verenkuvan lisäksi otettiin hormonimääritykset ja syöpämarkkerit. Saan elää normaalia elämää, urheilla, syödä kaikkea muuta paitsi soijaa. Lihoa ei saa, sillä se on syövän uusiutumista lisäävä riskitekijä. Olen itse alkanut välttää punaista lihaa, alkoholia ja sokeria. Sama syöpälääkitys jatkuu nyt ainakin viisi vuotta ja kontrollit ovat puolen vuoden välein. 15.9. käytyäni verikokeissa kävin uudelleen onkologin vastaanotolla hakemassa tulokset. Hormonitasot ja syöpämarkkerit ovat alhaalla, kuten pitääkin. Maksa ja munuaiset ovat kestäneet hoidot hyvin. Ainoastaan rautavarastot ovat huvenneet, joten minulle määrättiin kahden kuukauden rautakuuri. Seuraava onkologin kontrolli on vasta 2.3.2017!

Omalääkärini uusi reseptini ja kävin ostamassa taas seuraavan kahden kuukauden lääkkeet. Tänään minulla piti olla infektiotautilääkärin kontrolli. Minulle soitettiin aamulla, että kyseinen tohtori ei pidä enää yksityisvastaanottoa. Kerroin olevani hänellä julkisen puolen potilaana. Koneella kuulemma näkyy, että olen yksityispuolen potilas?! Minähän nimenomaan hakeuduin julkiselle puolelle, kun en halunnut maksaa kalliita tuberkuloosikokeita, joita vakuutukseni ei korvannut. Tarkemman tutkimisen jälkeen papereissani kuulemma näkyy, että hoitoni olisi jo julkisella puolella lopetettu ajat sitten?! Tohtori on tainnut hoitaa minua ja laskuttaa vakuutusyhtiötä. Nyt sain lopputarkastusajan toiselle lääkärille 13.10. Haluan, että papereihini tulee merkintä, että olen saanut tuberkuloosihoidon ja se on lopetettu asianmukaisesti. 

Olen taas aloittanut pilates- ja spinning -tunnit, pyöräillyt ja juossut. Olemme tavanneet paljon sukulaisia ja ystäviä kesän poissaolon jälkeen. Sukulaistyttöni oli meillä viikon matkallaan Australiaan ja toi virkistävää vaihtelua. Vieraiden kanssa katselee omaa arkeaankin kuin ulkopuolisen silmin. Tänään kävin sulkemassa Espanjan pankkitilini, koska minulle oli kesällä lähetetty kirje, että tilinhoitomaksu on nykyään kahdeksan euroa kuukaudessa, jos tilille ei tule palkka- eikä eläketuloja!? Sehän on lähes sata euroa vuodessa! Ryöväämistä köyhimmiltä, joilla ei ole tuloja. Suljin tilini ja siirsin rahat nyt mieheni tilille. Menemme toiseen pankkiin keskustelemaan vaihtoehdoista, koska haluan, että minulla on mieheni tilin käyttöoikeuden lisäksi tili omissa nimissänikin. Isäni kuolema opetti minulle sen, että leski on aika pulassa, kun yhteiset tilit toisen kuollessa sulkeutuvat.