Joudun uusimaan syöpälääkitykseni reseptejä usein, koska saan lääkkeitä ulos vain kahden kuukauden annoksen kerrallaan. Espanjalainen erikoisuus on, että kaikki reseptit ovat voimassa vain 10 päivää! Suomalainen lääkereseptihän on voimassa kokonaisen vuoden! Lyhyt voimassaoloaika hankaloittaa elämää. Kahdella viimeisellä uusintakerralla minulla on ollut todella ongelmia, koska Zoladex-implanttiresepti menee aina erikoistarkastukseen kalleutensa vuoksi ja viipyy siellä useita päiviä. Viimeksi resepti ehti uusintakierroksella jo vanheta ennen kuin se oli minulla takaisin?! Tutun ja joustavan apteekin ansiosta sain kuitenkin lääkkeeni ulos. Tänään oli taas Zoladex-implantin pistopäivä. Se on aina 28 päivän välein. Minähän olen ensimmäistä kertaa lukuunottamatta pistänyt implantin itse vatsanahkaani. Tarvitsen hommaan aina vähän apua, koska minulla ei ole ylimääräistä vatsamakkaraa, joten mieheni rullaa vatsan ihoa ja minä tykitän implantin nahan sisään. 

Maanantaina olin hammaslääkärin vuositarkastuksessa. Kaikki on onneksi kunnossa. Hoidot ja voimakkaat lääkkeet eivät ole vaikuttaneet hampaistoon. Olen onneksi perinyt vahvat hampaat. Ainakaan vielä ei myöskään ole merkkejä osteoporoosista, jota lääkitykseni mahdollisesti aiheuttaa. Viime aikoina kuumien aaltojen lisäksi olen kärsinyt nivelkivuista. Edellispäivänä jo vähän säikähdin, kun lonkka tuntui menevän pois alta. Olin onneksi kuullut kanssasisarilta tästä ilmiöstä, että nivel tuntuu ikäänkuin pettävän. Onkologini sanoi minulle jo viime syksynä, että ainoa, mikä auttaa on liikunta. Se pitää täysin paikkaansa, sillä liikkuessa minua ei satu mistään! Olen siis jatkanut treenaamista ja reilun viikon päästä aion osallistua puolimaratonille. Ensi viikolla aloitan myös syövän kaksivuotiskontrollitutkimukset. Lämpötila on tällä viikolla noussut jo meilläkin +15 asteeseen ja hedelmäpuut alkaneet kukkia täällä vuoristossakin.