Lähdin tänä aamuna kotoa kello kuusi bussilla kaupunkiin sairalaan ja ensin ravinnotta verikokeisiin. Menin aamiaiselle nuoren kohtalotoveri-ystäväni kanssa, joka myös oli ollut verikokeissa. Hän kertoi minulle eilen kokemastaan uskomattomasta kohtelusta. Hän oli mennyt poliisilaitokselle uusimaan passia ennen syöpähoitojen aloittamista otettujen valokuvien kanssa. Virkailija ei kelpuuttanut valokuvia, koska ystävälläni on tällä hetkellä peruukki sytostaattien vietyä hiukset. Hän selitti syöpähoitojen takia olevansa nyt hetken eri näköinen. Virkailija lähetti ystäväni uusiin passikuviin. Uusi yritys uusien kuvien kanssa ja taas sama juttu. Tällä kerralla ei kelvannut, koska ei ole kulmakarvoja! Ne pitää kuulemma piirtää!? Lait ja säännöt ovat ymmärrettäviä, mutta virkailijan tapa kohdella ystävääni oli tosi epäasiallinen. Valitus on tekeillä. 

Ystäväni meni onkologin vastaanotolle, koska hänellä oli tänään sytostaattipäivä. Minulla oli vuorossa sydänfilmi. Sen jälkeen poikkesin genetiikan osastolla tiedustelemassa rintasyöpägeenitestini tulosta. Lääkäri on kuulemma ollut kolme kuukautta poissa ja käy parhaillaan läpi sinä aikana kertyneitä vastauksia. Kerroin tarvitsevani tiedon ennen edessä olevaa leikkausta. Olen päättänyt, että jos tulos on positiivinen haluan, että myös toinen rinta, munasarjat ja kohtu poistetaan ennaltaehkäisyksi ja sitä myös suositellaan. Seuraavaksi oli vuorossa anestesialääkärin vastaanotto. Kerroin hänelle pohdinnoistani, että vaikka geenitesti olisi negatiivinenkin mietin kaiken poistamista. Onkologini puoltaa asiaa, mutta gynekologi ei. Anestesialääkärin mielestä minulla on täysi oikeus päätää ruumiistani. Odotan nyt geenitestin tuloksen ja minun pitää päättää ennen seuraavaa leikkausta, koska siinä samalla voitaisiin poistaa toinenkin rinta. Maanantaina minulla on gynekologin vastaanotto, jossa aion taas ottaa asian esille. Verikokeet ja sydänfilmi olivat kunnossa ja olen tosi tyytyväinen, kun hemoglobiinini on noussut jo 135:een! Ystäväni kanssa totesimme tänään, että nyt tiedämme, mistä espanjan sana potilas "paciente" on saanut alkunsa. Sanasta kärsivällisyys "paciencia", koska se on ominaisuus, mitä  ainakin syöpäpotilaalta eniten vaaditaan.