Leikkausta seuranneena aamuna kirurgi kävi kertomassa leikkauksesta. Se oli kestänyt noin kaksi ja puoli tuntia ja minä olin kuulemma antanut kaikki edellytykset sen onnistumiseksi olemalla laiha ja hyväkuntoinen. Kaikki syöpäkasvain oli saatu poistettua ja analysoinnin jälkeen onkologi päättää jatkohoidon tarpeesta. Plastikkakirurgi kävi ihmettelemässä energisyyttäni. Anestesilääkärin käytyä minulle selvisi syy siihen. Minulle oli laitettu leikkauksen aikana normaalin anestesian lisäksi rintalihakseen erillinen paikallispuudutus, jonka vaikutus kestäisi 24 tuntia. Oloni oli tuon ajan varsin euforinen eli upea keksintö siis! 

Sain säännöllisesti antibioottia ja kipulääkettä suoneen, joka paikallispuudutuksen häviämisen jälkeen olikin tarpeen. Täällä käytetään kipulääkkeenä Suomen Litalginia vastaavaa Nolotilia sekä Parasetamolia. Molemmat aineet suoneen annettuna tehoavat hyvin kipuun. Hyvän kipulääkityksen ansiosta olen nukkunut kaikkina öinä. Verenpainetta, happisaturaatiota, ruumiinlämpöä ja dreenin vuotoa seurataan monta kertaa päivässä. Dreeni, joka imee kudosnestettä haava-alueelta, häiritsee eniten. Parina päivänä leikkauksen jälkeen minua vaivasi outo päänsärky, joka ei kipulääkkeillä hävinnyt, mutta se on kuulemma nukutus- ja puudutusaineiden aiheuttamaa. Minulla on myös jo normaalistikin alhainen verenpaine, joka lääkitysten ansiosta vielä alenee.

Ateriani saan valita ruokalistalta kuin ravintalossa! Puolisoni on lisäksi tuonut minulle koko ajan hedelmiä, kinkkuleipiä, juustoa ja muita herkkuja. Eloveenan puuropusseja, mustikkakeittoa ja Fazerin suklaata on tietysti mukana! Ruokahaluani ei näköjään vie mikään. Espanjalaisen sairaalan ateriarytmi on hieman erilainen kuin Suomessa. Aamiainen tarjoillaan vasta klo 9.15. ja se on hyvin kevyt, vain vaalea sämpylä, marmeladia ja teetä. Sitä ennen olen jo syönyt joka aamu hedelmiä. Tänä aamuna teki mieli kaurapuuroa ja jätin talon tarjonnan väliin. Lounas tuodaan klo 14. Välipalatarjotin saapuu klo 17 ja illallinen tarjoillaan klo 21. Illallinen on espanjalaiseen tapaan kunnon kahden ruokalajin sekä jälkiruoan setti. Painon menetyksestä ei siis ole pelkoa. Mielenkiintoista on, että jokaisen ruokatarjottimen mukana tuodaan suola- ja sokeripusseja. Vastaavaa en Suomessa osaisi kuvitella.

Sain heti leikkausta seuranneena päivänä kaksi valtavaa kukkalähetystä. Pilateskaverini lähettivät ison kukkakorin ja yhdet ystävät ison orkidea-asetelman. Rakastan kukkia, joten arvostan niitä todella. Puolisoni ja minä olimme jo etukäteen pyytäneet sukulaisia ja ystäviä, että he eivät tulisi sairaalaan, vaan antaisivat minun toipua rauhassa. Olen iloinen, että toivettani on kunnioitettu.  Puolisoni on ollut yhtä yötä lukuunottamatta kanssani sairaalassa, koska silloin hän meni töihin. Espanjassa saa kaksi palkallista vapaapäivää puolison tai muun lähiomaisen hoitamista varten. Minä en kuitenkaan suomalaisena kaipaa jatkuvaa seuranpitoa, joten lähetän puolisonikin välillä pois sairaalasta. On mielenkiintoista, miten täällä omaisten puuttuminen hoitoon vaikuttaa. Yhtenä päivänä, kun olin yksin, soitin kelloa kokeillakseni, miten systeemi toimii. Minulle vastattiin heti seinässä olevasta monitorista. Pyysin kipulääkettä. Kesti 45 minuuttia ennen kuin lääke tuotiin! Ihmetellessäni viivytystä selitys oli työvuoron vaihtuminen. Kun olen lähettänyt puolisoni hakemaan lääkettä tai mennyt itse sairaanhoitajien luo, olen saanut heti lääkkeen. 

Puolisollani oli eilen syntymäpäivä. Perjantaina vuorokauden vaihtuessa minulle tiputettiin kipulääkettä suoneen, kun onnittelin häntä. Aloin itkeä liikuttuneena siitä, että puolisoni piti viettää syntymäpäivänsä sairaalassa. Lopulta itkimme molemmat. Haluaisin säästää rakkaimpiani tuskalta. Myönnän, että edessä olevat hoidot hirvittävät minua enemmän kuin tämä leikkaus. Olen täällä sairaalassa ollessani lukenut ystäväni suosittelemaa Marja Aarnipuron "Rintasyöpävuosi" -kirjaa. Se on kohtalotoverin kirjoittama asiallinen teos. Tiedän, että olen vasta taistelun alussa. Eilen kaksi syöpää selättänyt ystäväni kävi tervehtimässä minua. Teki hyvää saada jutella sellaisen ihmisen kanssa, joka ymmärtää ja puhuu kaunistelematta.

Olisin saanut lähteä kotiin jo perjantaina eli toisena leikkauksen jälkeisenä päivänä, mutta dreenin ja siteiden kanssa. Päätin toipua vielä täällä sviitissäni viikonlopun yli, koska minulla on edelleen jonkun verran kipuja ja kotiin on mukavampi mennä maanantaina ilman dreeniä ja siteitä. Itseni tuntien lepään täällä täysihoidossa paremmin kuin kotona. Nettiyhteyden ja iPadin ansiosta sain bloginikin päivitettyä ja olemme katsellet elokuvia. Puolisoni lähti äsken katsomaan täällä tänään juostavaa naisten kymppiä, jonka tuotosta osa menee rintasyövän ehkäisyyn. Katselin lähtöä liikuttuneena ikkunasta, sillä olisin halunnut olla mukana juoksemassa.