Tänään on kulunut tasan kaksi vuotta rintasyöpädiagnoosin saamisesta. Kiitos tehokkaiden hoitojen ja lääkityksen olen hengissä! On harmillista, että liian usein haikailen elämää ennen sairastumista, enkä osaa nauttia tästä hetkestä. Tulevaisuutta uskallan suunnitella huomattavasti varovaisemmin kuin ennen. Luottamus elämän jatkumiseen ei ole ainakaan vielä täysin palautunut.

Huomenna tämä sairastumiseni myötä aloittamani blogi täyttää kaksi vuotta. Olen iloinen, että aloin kirjoittaa ja niin kuan kuin tämä tuntuu hyvältä ja näyttää siltä, että joku lukeekin ajattelin jatkaa. Huomenna tapaan suomalaisen ystäväni, joka myös kirjoittaa blogia ja joka jo vuosia sitten kannusti minua aloittamaan blogin pitämisen. 

Lauantaina on syntymäpäiväni, jota en aio tässä kohtaa suuremmin juhlia. Ajattelin kutsua ystäviä sitten uuteen kotiin kylään, kun olemme muuttaneet. Olen pyytänyt mieheltäni, että hän vie minut japanilaiseen suosikkiravintolaamme syömään. Lahjaksi olen pyytänyt espanjalaiset linnut tai kalat -kirjaa. Joululahjaksi sain toiveideni mukaan espanjalaiset kasvit -kirjan. Liikun paljon luonnossa ja minua harmittaa, kun en osaa nimetä paikallisia lajeja. Suomalaisia tunnen sentään jonkun verran. Tiedän, että netistä löytyy, mutta olen niin vanhanaikainen, että haluan kirjat. Sanomalehdenkin haluan aina paperiversiona, enkä lukea netistä. Lukion viimeisellä luokalla, kun piti miettiä tulevia opintoja mielessä kävi biologian opiskelu, mutta en halunnut opettajaksi enkä tutkijaksi. Tansaniassa asuessa harmittelin asiaa, sillä olisi ollut hienoa olla villieläintutkija! 

Sunnuntaina tulee kuluneeksi vuosi Isäni kuolemasta. Kaipaan häntä eniten monissa käytännön asioissa erityisesti nyt muuton lähestyessä, koska hän oli vielä täällä Espanjassakin auttamassa minua muutoissa. Huomaan myös luonteeltani muistuttavani paljon häntä. Perfektionismini ja tarmoni on häneltä peräisin. 

Ensi viikolla on vielä yksi kontrollitutkimus eli luuntiheysmittaus sekä kaksi lääkäriä: gynekologi ja onkologi, jolta vihdoinkin saan kaikki tulokset. Meillä on myös suomalaisen seurakunnan keväkirkko, jossa on mukava taas tavata tuttuja ja puhua suomea.