Olin kuluneella viikolla sekä hematologin että onkologin vastaanotolla ja molemmilta käynneiltä sain hyviä uutisia! Veriarvoni ovat kunnossa ja anemia selätetty, joten minun ei tällä erää tarvitse enää mennä hematologin kontrolleihin. Onkologi kertoi, että rinnan magneettikuva on puhdas ja veriarvot kohdillaan. Jatkan samalla lääkityksellä. Kysyin lääkityksen kestosta, kun olen kuullut, että monet joutuvat syömään lääkkeitä 10 vuotta. Minun tapauksessani, kun ei ollut useita etäpesäkkeitä, lääkityksen kesto tämän päivän arvion mukaan on viisi vuotta eli minulla on enää puolitoista vuotta lääkitystä jäljellä. Näytin lääkärille sormiini tänä keväänä ilmestyneitä nivelrikkokyhmyjä. Hän kehotti minua varaamaan ajan reumatautien erikoislääkärille. Minulla on nivelrikon sukurasite ja syöpälääkitys pahentaa tilannetta. Oikeassa polvessanihan todettiin nivelrikko jo vuosi sitten. Sain ajat verikokeisiin, luuntiheyden mittaukseen, reumalääkärille ja onkologilleni lokakuuksi. 

Huhtikuussa sosiaalinen elämä on ollut hyvin vilkasta. On ollut sukujuhlia ja olemme tavanneet ystäviä. Saimme pitää hyviä suomalaisia ystäviämme vieraanamme ja viettää aikaa yhdessä. Pääsiäislauantaina olimme upeassa sinfoniaorkesterin konsertissa. Ystävien kanssa vierailimme lähellä kotiamme sijaitsevassa Valle de los Caidosissa, jossa en ole koskaan aiemmin vieraillut. Se on valtava monumentti, jonka diktaattori Francisco Franco rakennutti vuosina 1940-1958 Espanjan sisällissodassa kaatuneiden muistoksi. Paikalla on 150 metriä korkea risti ja kallioon on hakattu 260 metriä pitkä kirkko. Rakentamisen suorittivat enimmäkseen sisällissodan hävinneen osapuolen vangit, joista suuri osa kuoli rakennustöissä. Virallisen arvion mukaan kappeleihin on haudattu 40 000 sisällissodassa kaatunutta, mutta jotkut tahot puhuvat jopa 100 000 kaatuneesta. Diktaattori Franco haudattiin kirkon alttarin viereen kuolemansa jälkeen vuonna 1975. Äärioikeistolaisilla oli tapana kookontua paikalle Francon kuolinpäivänä 20.11. Viime vuosina Espanjassa on käyty kiivasta keskustelua siitä, että Francon ruumis pitäisi siirtää pois kirkosta. Paikka herätti minussakin hyvin voimakkaita tunteita. Se on paitsi sisällissodan muistomerkki myös osoitus katolisen kirkon voimakkaasta roolista Espanjan politiikassa tänäkin päivänä. Huomenna Espanjassa on äänestyspäivä, joten katsotaan, kuka voittaa vaalit tällä kertaa.

4-vuotiskatsastuksen läpäisy tarkoittaa sitä, että mieheni ja minä pääsemme reilun viikon päästä lähtemään rannikolle pyöräilylomalle! Toukokuun lopussa pääsen tulemaan Suomeen kummityttöni lakkiaisiin ja kesäloman viettoon!