Minulla piti olla tänään viimeinen syöpätutkimus, rinnan magneettikuva, ja huomenna olisin tavannut kirurgin. Eilen kuitenkin soitettiin, että tutkimus on peruutettu, koska kone on rikki! Minulle soitetaan uusi aika, kun kone on korjattu. Myös kirurgin aika siirtyy, koska hän haluaa nähdä ensin magneettikuvan tulokset. Puolisoni oli jo varautunut tulemaan tänään ja huomenna kanssani. Kaiken lisäksi, jos magneettikuvaa ei tehdä ennen 23.4. se siirtyy kuukaudella eteenpäin, koska se tehdään vain tiettyinä kuukautiskierron päivinä. Tekisi mieli itkeä. 

Puolisoni tilasi meille netin kautta uudet EU-sairaanhoitokortit tammikuussa, koska olimme tulossa Suomeen lomalle helmikuussa. Kortteja ei kuulunut ja helmikuun alussa menimme paikalliseen Kelaan. Puolisoni sai korttinsa, mutta selvisi, että minä olin kuulemma pudonnut uuden lain myötä sosiaaliturvasta, koska en ole vakituisessa työssä! Minulla on jo kaksi espanjalaista kela-korttia. Yksi ajalta ennen töihin menoa, jolloin olin puolisoni sosiaaliturvan piirissä ja toinen kun olin töissä ja maksoin itse palkastani sosiaaliturvamaksuja. Minulle ehdotettiin uudestaan puolisoni kortille siirtymistä. Asian hoitamiseksi piti kuitenkin varata aika, joka oli vihdoinkin tänään yli kaksi kuukautta asian meille selviämisen jälkeen! 

Virkailija oli todella ystävällinen ja selitti, etten ole pudonnut sosiaaliturvasta, vaan minulle henkilökohtaisesti töissä ollessani myönnetty kortti on voimassa. Työttömänä ollessani minulla ei ole oikeutta EU-sairaanhoitokorttiin, vaan minulla on oikeus saada erillinen todistus 90 päivän aikana vuodessa matkustamista varten. Päivän järkytys oli, kun virkailija kertoi, että vuonna 2009 tekemämme parisuhteen rekisterönti ei ole pätevä kuin kuntatasolla! Se ei esimerkiksi oikeuta leskeneläkkeeseen. Puolisoni on eronneena vastustanut naimisiinmenemistä, mutta hän sai nyt uutta ajateltavaa. Minä puolestani en enää tiedä, mitä tästä kaikesta pitäisi ajatella.