Olin vihdoinkin tänä aamuna onkologin vastaanotolla. Oncotype-geenitestin perusteella minulla on kohtalainen rintasyövän uusiutumisriski. Sain testissä 20 pistettä. Alle 18 pistettä tarkoittaa matalaa uusiutumisriskiä, 18 - 31 kohtalaista riskiä ja yli 31 korkeaa riskiä. Prosentuaalisesti pelkällä hormonihoidolla uusiutumisriskini kymmenen vuoden kuluessa on 11 %. Sytostaatti- + hormonihoidon yhdistelmällä riski putoaa 7 prosenttiin. Olin jo etukäteen päättänyt, että jos minulla on kohtalainen riski, haluan sytostaattihoidot. Haluan, että nyt tehdään kaikki voitava, jotta välttyisin syövän uusiutumiselta. Jos syöpä joskus uusiutuu, tiedän, että ainakin nyt tehtiin kaikki voitava. Onkologi selitti tarkkaan testin tuloksia ja antoi taas kaiken kirjallisena. Hän puoltaa sytostaattihoitojen aloittamista paitsi edellä mainittujen prosenttien perusteella myös siksi, että minulla oli imusolmukkeissa jo pari mikrometastaasia ja korkea Ki67-arvo eli jakautuvien solujen osuus. Olen ymmärtänyt, että Suomessakin sytostaattihoidot annetaan, jos uusiutumisriski on yli 10%.

Ylihuomenna torstaina aloitetaan siis sytostaattihoidot. Saan neljä hoitokertaa kolmen viikon välein doketakselin ja syklofosfamidin yhdistelmää suoneen tiputettuna. Kolme viikkoa sytostaattihoidon päättymisestä aloitetaan viiden vuoden hormonihoito tamoksifeenillä. Torstaiaamuna minun  pitää ottaa vatsansuojalääke omeprazolia 20 mg ja kortisoni metilprednisolonia 16 mg allergisen reaktion ehkäisyyn. Voisin kirjoittaa pitkän tarinan sytostaattien mahdollisista sivuvaikutuksista. Onkologi mainitsi niistä minulle kaksi, joihin nyt ainakin varautua: väsymykseen ja hiusten lähtöön. Hoidon aikana verenkuvaa seurataan tarkasti. Sivuvaikutuksista tiedän sen verran, että ne tulevat yleensä viiveellä, eivätkä samana päivänä hoitoa annettaessa. Toivon siis voivani mennä hoitoihin yksin bussilla ilman saattajaa. Hiusten lähtö tapahtuu onkologin mukaan noin kolmen viikon kuluessa hoitojen aloittamisesta. Olen kuullut, että täällä monille laitetaan keskuslaskimokatetri sytostaattihoitoja varten ja kysyin onkologilta asiasta. Hänen mukaansa vain neljää hoitokertaa varten se ei ole tarpeen. Hoitoni on siis laadultaan ennaltaehkäisevää. Nyt pitää vaan toivoa, että kestän hoidot hyvin ilman infektioita ja sietämättömiä sivuvaikutuksia. Tiedän, että jatkuvan odottamisen lisäksi sytostaattihoidot ovat syövän rankin osa. Olen kuitenkin tällä hetkellä lähinnä helpottunut, että hoidot vihdoinkin aloitetaan. Kysyin myös liikunnan harrastamisesta, joka on minulle tärkeää paitsi fyysisesti myös psyykkisesti. Voin osallistua pilates- ja spinning -tunneille, jos vointini sen sallii. Haluan yrittää elää mahdollisimman normaalia elämää. Olen nähnyt täällä monien syopäpotilaiden käyttävän rauhoittavia ja unilääkkeitä. Toivon välttyväni siltä. Alkoholin käyttäminen sytostaattihoidon aikana on kiellettyä, koska maksaa rasitetaan muutenkin tarpeeksi.

Eilen olin genetiikan tohtorin vastaanotolla ja kuten arvelinkin riski, että rintasyöpäni olisi perinnöllinen on erittäin pieni. Piirsimme yhdessä sukupuutani. Ainoa lähisukulainen, jolla on ollut rintasyöpä, oli äidinäitini ja hänelläkin yli 60 vuoden iässä, eikä hän kuollut rintasyöpään vaan eli sen jälkeen vielä yli 20 vuotta! Geenitutkimuspyyntö lähetettiin vakuutusyhtiöömme ja jos he sen hyväksyvät teetämme geenitutkimuksen, mutta jos vastaus on kieltävä annamme asian olla. Tutkimuksen hinta on noin tuhat euroa. Tutkimuksesta saatava hyöty on kuulemma lähinnä se, että jos syöpäni osoittautuisi perinnölliseksi sisartani alettaisiin seurata tarkkaan ja minulta poistettaisiin mahdollisesti jossain vaiheessa ennaltaehkäisyksi munasarjat. Että tällaisia suunnitelmia näin juhannusviikolla. Juhannuksena kirjoittelen sitten, miten 1. sytostaattihoitokerta sujui. Suomen loman tänä kesänä voin unohtaa.