Eilen tuli tasan vuosi siitä, kun sain rintasyöpädiagnoosin ja blogi täyttää tänään vuoden. Takana on elämäni tähän mennessä rankin vuosi. Olen taistellut paitsi syöpää myös espanjalaisen byrokratian tuulimyllyjä vastaan. Tämän blogin kirjoittaminen on selkiyttänyt ajatuksiani ja kaikki saamani kannustus ja palaute on auttanut jaksamaan. Syöpä tuntuu olevan ainakin tällä hetkellä kurissa ja nyt voin keskittyä hoitamaan tuberkuloosia.

Pääsiäinen sujui rauhallisesti kotona. Perjantaina sain ensimmäistä kertaa itse survottua Zoladex-implantin vatsanahkaani. Maanantaina täällä ei ollut enää pyhäpäivä ja minulla oli ensimmäistä kertaa uuden omalääkärini vastaanotto. Hän osoittautui mukavaksi naislääkäriksi, jolta sain kaikki reseptini uusittua. Täällä oman kylän pienellä terveysasemalla on myös onneksi sellainen systeemi, ettei minun tarvitse joka kerta varata aikaa lääkärille, vaan voin jättää reseptit vastaanottoon uusittavaksi, jos niihin ei ole tullut muutoksia. Tämä ei isommassa terveyskeskuksessa onnistunut. Tämä helpottaa elämääni, kun olen nyt pitkäaikaissairas. Kävin taas leikkauttamassa viime vuosina minulle ominaisen siilitukan. Sytostaattihoidon jälkeen kasvanut harmaa luontuva pehko ei minua miellyttänyt.

Eilen menin ravinnotta verikokeisiin. Olen syönyt nyt kuukauden tuberkuloosin hoitoon tarkoitettuja antibiootteja. Minulla on infektiotautien erikoislääkärin vastaanotto ensi tiistaina, jolloin saan tulokset. Tuberkuloosilääkepakkauksessa kehotetaan välttämään histamiinia sisätäviä ruoka-aineita, kuten punaviiniä,  juustoa ja tonnikalaa. Niin olen tehnytkin ja tiesin, että histamiinia sisältävät myös monet vihannekset ja hedelmät. Espanjassa syödään hiljaisella viikolla pinaattia, kikherneitä ja turskaa sisältävää potaje-pataa. Todennäköisesti pinaatti aiheutti minulle viime viikolla allergisen reaktion. Päätä särki ja huulia sekä suuta pisteli. Minulla piti olla eilen myös gynekologin kontrollikäynti, mutta sain aamulla puhelinsoiton, että hän oli sairastunut ja käynti siirtyi viikolla eteenpäin.

Äitini piti tulla meille ensi viikolla, mutta hänen vierailunsa onkin nyt peruuntunut ja minä yritän saada lääkärikäynnit hoidettua ja hankittua itselleni tarvittavat lääkkeet, jotta voin matkustaa Suomeen, sillä isäni kunto on huonontunut. Yritin jo eilen käydä hankkimassa EU-sairaanhoitokorttia vastaavan todistuksen, mutta en onnistunut, koska minulla ei ollut kaikkia tarvittavia dokumentteja. Pitää siis palata toimistoon joku toinen päivä.