Olen tänä vuonna nauttinut jouluvalmisteluista rauhassa kotona Espanjassa. Kävin ystäväni kanssa jouluostoksilla. Leivoin jo ajoissa karjalanpiirakoita ja ison määrän saaristolaisleipiä ystäville joululahjoiksi. Tällä viikolla olen leiponut pipareita. Joulusiivous oli kevytversio, koska kohta alkuvuodesta alamme pakata kevään muuttoa varten. Minulla on kodissani kolme jouluseimeä: Tansaniasta, Israelista ja Suomesta. Joulukuusen virkaa toimittaa kynttilöistä koottu kuusi. Paikallinen joulutähti on yli puolen metrin korkuinen. Kansainväliset joululaulut ovat soineet meillä jo jonkin aikaa.

Tänään olen valmistanut porkkanalaatikkoa, rosollia, riisipuuroa, sekahedelmäkeittoa ja huomenna savustan vielä lohta jouluaterialle. Se on siis suomityylinen. Illalliselle mieheni ja minä menemme anopin luo, jonne koko mieheni suku kokoontuu. Meitä tulee olemaan lähes 20 ihmistä. Vien sinne saaristolaisleipää ja pipareita ja mieheni on valmistanut kala-äyriäiskeittoa. Kerron myöhemmin muusta tarjoilusta ja tapahtumista.

Tänne on luvassa joulunpyhiksi aurinkoista ulkoilusäätä, joten tiedossa on lenkkeilyä ja vaeltelua vuorilla. Harrastukseni jooga, pilates ja spinning eivät myöskään jää tauolle, vaan seuraavat tunnit ovat jo ensi tiistaina. Odotan joulunpyhiltä ulkoilun lisäksi aikaa rauhoittua ja käpertyä sohvannurkkaan lueskelemaan. Iloista joulua! Feliz Navidad!