Olen ollut nyt reilun kuukauden mökillämme toimintalomalla. On tullut mm. tyhjennettyä ulkohuussia, puhdistettua kattoja ja rännejä, siivottua ympäristöä siimaleikkurilla jne. Ne ovat puuhia, joita huhtikuussa kuollut Isäni ennen teki. Olen Äitini kanssa käynyt läpi myös Isäni vaatteita ja laittanut niitä kierrätykseen. Tätä kaikkea voisi kutsua varmaankin käytännön surutyöksi. Heinäkuun aikana tuli myös juostua yli  sata kilometriä ja pyöräiltyäkin muutama kerta. Uimaankin olen päässyt, vaikka välillä oli taukoa, kun sinilevälautat valtasivat rannan. Itämeren tila on huolestuttava, koska lapsuudessani ei tällaista sinileväongelmaa ollut. Olen ehtinyt onneksi myös lukemaan ison kasan kirjoja ja tapaamaan sukulaisia ja ystäviä. Olen saanut osallistua rippijuhliin, häihin, hautajaisiin, synttäreille ja käydä katsomassa neljää kesäteatterikappaletta.

Sain 18.7. avioliittomme rekisteröintipaperit vihdoinkin lähetettyä Helsingin maistraattiin. Mieheni onnistui saamaan alkuperäiseen vihkitodistukseemme Espanjassa apostille-leiman, lähetti sen minulle ja sain sen täällä käännätettyä virallisella kääntäjällä. Täytin mieheni tiedoista tarvittavan kaavakkeen ja lähetin hänen passinkopionsa, alkuperäisen vihkitodistuksen, käännöksen ja liitekirjeen Helsinkiin. Minulle sanottiin puhelimessa sielläkin rekisteröintiprosessin kestävän viikkoja, jonka jälkeen alkuperäinen vihkitodistus ja rekisteröintiote lähetetään minulle postissa Espanjaan. Vielä emme siis ole virallisesti Suomessa naimisissa...Ulkomaalaisen kanssa Suomen rajojen ulkopuolella avioliittoa suunnittelevaa opastaisin suureen kärsivällisyyteen ja varautumaan pitkään ja kalliiseen prosessiin.

Yöt ovat edelleen levottomia parin tunnin välein minut herättävien kuumien aaltojen vuoksi. Väsymys on siis pysyvä seuralainen. Liikunta ja venyttely pitävät niveloireet aika hyvin kurissa. Tuberkuloosin antibioottihoito jatkuu vielä elokuun ajan. Tämä toimintaloma on tehnyt siinä mielessä hyvää, että ajatukset saa sairastamisesta muualle ja saa tyydytystä, kun näkee tehdyn työn tuloksen. Kaiken vuoden sisällä tapahtuneen sulattelemiseen menee varmaan pitkä aika, sillä oman ja puolison sairastaminen, puolison eläkkeellejäänti, Isän kuolema ja naimisiinmeno ovat kaikki isoja asioita elämässä. Nautin vielä hetken Suomen kesästä ennen paluuta kotiin Espanjaan.